اگر نظر عکاسان حرفه‌ای را درباره بهترین لنز برای پرتره بپرسید، آنها معمولاً روی فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متری اتفاق نظر دارند.

این لنز مزیت‌های زیادی برای عکاسی پرتره دارد. مهمترین مزیت آن پرسپکتیو و محدوده‌ی فاصله‌اش نسبت به سوژه است. لنزهای وایدتر صورت‌ها را باریک‌تر و با عمق بیشتری نشان می‌دهند، که البته می‌تواند نتایج سرگرم‌کننده‌ای در پی داشته باشد اما معمولاً چیزی نیست که بتواند زیبایی صورت و تناسب اعضایش را به‌خوبی به تصویر بکشد.

لنز ۸۵ میلی‌متری همچنین فاصله‌ی بهینه‌ای بین عکاس و سوژه ایجاد می‌کند. لنز ۵۰ میلی‌متری شما را کمی به سوژه نزدیک‌تر می‌کند که شاید او را معذب کند. از طرف دیگر، لنزهای بسته‌تر (بیشتر از ۱۳۵ میلی‌متر) شما را از سوژه زیادی دور می‌کنند. بنابراین، راه حل استفاده از لنز ۸۵ میلی‌متری است! (برای مطالعه بیشتر در این باره مقاله «انتخاب بهترین لنز برای عکاسی پرتره» را بخوانید.)

اگر دوربینی با حسگرهای کوچک‌تر از فول‌فریم دارید، باید توجه داشته باشید که در این موارد فاصله کانونی متناسب با ضریب برش افزایش خواهد یافت. اما ۸۵ میلی‌متر در حسگرهای APS-C همچنان خوب است چرا که فاصله کانونی‌ای معادل ۱۲۷.۵ میلی‌متر ایجاد می‌کند که برای پرتره‌های سر و شانه عالی است. به هر حال، برای حسگرهای میکرو چهار سوم، این فاصله کانونی دو برابر شده و به ۱۷۰ میلی‌متر می‌رسد، که شاید کمی زیاد باشد. در این مورد، لنز ۴۵ میلی‌متری (با فاصله کانونی معادل ۹۰ میلی‌متر) گزینه مناسب‌تری خواهد بود. همچنین روی حسگرهای APS-C لنزهای ۵۰ میلی‌متری فاصله کانونی‌ای نزدیک به ۸۰ خواهند داشت.

اما مسلماً لنزهایی که بیشینه دیافراگم لنز بازتری دارند گزینه‌ی بهتری هستند. لنزهای فوق‌العاده‌ی f/1.2 و f/1.4 شرکت‌های کانن، نیکون و سونی در بازار موجود اند، اما بسیار گران اند و شاید فقط در صورتی که حرفه‌ای باشید به خریدشان بی‌ارزند. اکثر این شرکت‌ها لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.8 هم تولید می‌کنند که اگر بودجه محدودی دارید این گزینه هم به‌خوبی می‌تواند نیازهایتان را برآورده کند. به‌عنوان مثال، کسانی که به‌دنبال لنزهای ارزان‌تر پرتره روی دوربین‌های APS-C می‌گردند می‌توانند از نسخه f/1.8 فاصله کانونی ۵۰ استفاده کنند که یکی از ارزان‌ترین لنزهای پرایم بازار است. همچنین بهتر است به گزینه سایر برندها نیز نگاهی داشته باشیم، از جمله سیگما، سامیانگ و تامرون که به‌علت قیمت‌های رقابتی می‌توانند گزینه‌های عالی‌ای باشند.

در ادامه بهترین لنزهای پرتره از تمامی رده‌های قیمتی برای تولیدکنندگان مختلف دوربین (کانن، نیکون، سونی، فوجی‌فیلم و پنتاکس) را معرفی می‌کنیم. پس بیایید بهترین لنزهای پرتره در سال ۲۰۲۲ را مرور کنیم!

بهترین لنز برای پرتره در سال ۲۰۲۲

بخش اول: دوربین‌های کانن

۱. Canon EF 85mm f/1.4L IS USM

یک پرایم شگفت‌انگیز که عملکرد فوق‌العاده را با ویژگی‌های مفید تلفیق کرده

مشخصات
مانت: Canon EF
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۱۰
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: دارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۹ در ۱۰۵ میلی‌متر
وزن: ۹۵۰ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس فوق‌العاده در دیافراگم باز
  • بوکه عالی
  • خوش‌دست

نکات منفی

  • گران‌تر از سیگما ۸۵ میلی‌متری f/1.4

این یکی از تنها دو لنز ۸۵ میلی‌متری برای دوربین‌های کانن است که مجهز به لرزشگیر هستند، لنز دیگر تامرون است. کیفیت ساخت این لنز عالی است، مقاوم در برابر ضربه و آب و هوا است و روکش فلورین روی عناصر جلویی و پشتی دارد.

قابلیت عکاسی زیر باران شاید لازم به نظر نرسد، اما عکاسان عروسی با این حرف مخالف‌اند. این لنز شامل ۱۴ عنصر اپتیکی و مجهز به تکنولوژی پیشرفته Air Sphere Coating کانن است که گوستینگ و فلر را کاهش می‌دهد.

این لنز با وزن ۹۵۰ گرمی کوچک‌تر و سبک‌تر از لنز رقیبش Sigma 85mm f/1.4 DG HSM | A است، لنزی که فاقد لرزشگیر است. اندازه این لنز روی بدنه‌های فول‌فریم مثل ۶D Mark II و ۵D Mark IV تعادل خوبی دارد و بسیار خوش‌دست است.

کیفیت وضوح یا شارپنس این لنز در دیافراگم باز در حد بسیار کمی کمتر از لنز Sigma 85mm Art است اما همچنان بسیار فوق‌العاده است. کیفیت بوکه (فضای مات عکس) در این لنز عالی است و محوی بسیار نرم و ابریشمی دارد و انحراف بوکه (bokeh fringing) کمینه است. همچنین وقتی دیافراگم کمی بسته می‌شود روزنه‌اش گرد باقی می‌ماند، در مقام مقایسه با لنزهای Canon EF f/1.2 و f/1.8 برای دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی.

۲. Sigma 85mm f/1.4 DG HSM | A

یک حریف قدر که به کیفیت تصویر عالی‌اش می‌بالد!

مشخصات
مانت: Canon EF، Nikon F، Sony E و Leica L
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۸۶ میلی‌متر
ابعاد: ۹۵ در ۱۲۶ میلی‌متر
وزن: ۱.۱۳۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر عالی
  • فوکوس خودکار سریع و دقیق

نکات منفی

  • نداشتن لرزشگیر
  • اندازه و وزن نسبتاً زیاد

این لنز سیگما برای مانت‌های مختلفی از جمله Canon EF ساخته شده است. وزن این لنز برای یک لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.4 نسبتاً زیاد است. همچون سایر لنزهای سیگما سری Art، این لنز با هدف دستیابی به کیفیت تصویر عالی ساخته شده که به اندازه و وزن آن افزوده.

مسیر اُپتیکی پیچیده‌ی این لنز مشتمل بر ۱۴ مؤلفه است، از جمله یک مؤلفه‌ی aspherical در عقب و دو مؤلفه‌ی SLD در مرکز و جلو. فوکوس خودکار بر اساس سیستم التراسونیک رینگ‌تایپ است. لنزهای سری Art سیگما معمولاً کیفیت ساخت خوبی دارند اما در این یکی حتی مقاومت در برابر آب و هوا نیز اضافه شده است.

فوکوس خودکار این لنز هم سریع است و هم دقیق. کیفیت تصویر در تمام سطح عکس فوق‌العاده است، حتی در مواقع عکاسی با دیافراگم باز، که برای یک لنز «سریع» f/1.4 امری چالش‌آفرین است. ما در بوکه‌ی بعضی از لنزهای Art سیگما متوجه جلوه موسوم به «حلقه پیازی» شده‌ایم اما در این لنز این مسأله جزئی است. بوکه‌ی این لنز به‌لطف دیافراگم ۹ تیغه‌ای و کاملاً گردش با بستن دیافراگم کاملاً نرم باقی می‌ماند.

۳. Canon RF 85mm f/1.2L USM

آنهایی که با دوربین‌های EOS R و RP کار می‌کنند با این لنز پرتره پرایم ۸۵ میلی‌متری مانت RF بسیار خوش به حال‌شان است!

مشخصات
مانت: Canon RF
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۳/۹
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۱۰۳ در ۱۱۷ میلی‌متر
وزن: ۱.۱۹۵ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت شگفت‌انگیز بوکه
  • شارپنس فوق‌العاده در مرکز عکس

نکات منفی

  • برای بدنه‌های سری R بسیار بزرگ است.
  • بسیار گران

لنز RF 85 میلی‌متری f/1.2 به‌شکل بدقواره‌ای روی بدنه‌های کوچک‌تر سری R کانن زیادی بزرگ است، و مهمتر این که قیمت بسیار بالایی دارد. اما سوای این دو مشکل، از نظر کیفیت تصویر و کارایی لنز فوق‌العاده‌ای است.

مسیر اُپتیکی بسیار پیچیده‌ی این لنز مشتمل است بر مؤلفه‌های اُپتیکی aspherica و UD و Air Sphere Coating که در جدیدترین لنز EF 85 میلی‌متری f/1.4 قرار دارد، و نیز BR. هدف نهایی دستیابی به بیشترین شارپنس و کنتراست و کمترین انحراف رنگی، گوستینگ، فلر و دیستورشن در دیافراگم باز بوده.

این لنز از نظر کیفیت ساخت بسیار خوش‌ساخت و محکم و مقاوم در برابر عوامل آب و هوایی است و مجهز به روکش‌های فلورین در مؤلفه‌های جلویی و انتهایی است. سیستم فوکوس خودکار التراسونیک سریع است و رینگ فوکوس دستی الکترونیکی دارد که با دقت زیادی کار می‌کند. این لنز همچنین مجهز به «control ring» است که برای کارکردهای مختلف می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد.

کیفیت وضوح تصویر در ناحیه‌ی مرکزی عکس به‌طرز شگفت‌انگیزی بالاست، حتی در دیافراگم باز. انحراف بوکه (Longitudinal یا bokeh fringing) در هنگام عکاسی با دیافراگم باز بسیار خوب کنترل شده و حتی با کمی بستن دیافراگم هم قابل چشم‌پوشی است. در کل، کیفیت بوکه در این لنز بی‌نظیر است و بخش‌های فوکوس‌نشده‌ی نور با بستن دیافراگم گرد باقی می‌مانند.

۴. Samyang AF 85mm f/1.4 RF

سامیانگ با یک لنز ۸۵ میلی‌کمتری مقرون‌به‌صرفه برای مانت RF، کانن را به گوشه رینگ برده!

مشخصات
مانت: Canon RF
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۸
فوکوس خودکار: Ultrasonic Dual Linear motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۹ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱x
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۸ در ۹۷.۵ میلی‌متر
وزن: ۵۸۳ گرم

نکات مثبت

  • قیمت عالی
  • کیفیت تصویر بالا و یکپارچه

نکات منفی

  • نداشتن دیتای اصلاح
  • نداشتن لرزشگیر

سامیانگ در میان لنزهای مقرون‌به‌صرفه برای دوربین‌های فول‌فریم یک مدل کاملاً موفق تولید کرده و سامیانگ AF 85mm f/1.4 RF یک نسخه‌ی ناب از این فرمول است. این مدل شاید در سطح لنز خود کانن RF 85 میلی‌متری f/1.2 نباشد اما با نصف وزن آن و یک‌چهارم قیمتش، جایی برای گلایه نیست!

سامیانگ AF 85mm f/1.4 RF با اُپتیک خوب و تولید عکس‌هایی با شارپنس رضایت‌بخش حتی در دیافراگم باز، روسفید از این بازی بیرون می‌آید. کارکرد فوکوس خوب است، البته کمی نوسان دارد اما مکانیسمش بسیار کم‌صداست، نه کاملاً بی‌صدا.

این لنز ۱۲ پین اتصال مانت RF را دارد، بنابراین می‌توانید از سرعت خوبی که این سیستم به آن معروف است بهره ببرید. اما یک چیز که جایش خالی است اصلاح اُپتیکی درون‌دوربینی است؛ دوربین‌های EOS R این لنز را شناسایی می‌کنند اما هیچ پروفایلی برایش ندارند. شاید در آینده با یک به‌روزرسانی این مشکل حل شود، شاید نه.

مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی ویژگی خوب دیگر این لنز است. این لنز انتخاب بسیار خوبی برای عکاسی پرتره است. اگر محدودیت بودجه دارید و دنبال یک ۸۵ میلی‌متری مطمئن می‌گردید، این لنز می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد. همچنین، اگر می‌خواهید حتی بیشتر صرفه‌جویی کنید، می‌توانید به مدل قبلی سامیانگ که فاقد فوکوس خودکار است نظری داشته باشید: Samyang MF 85mm f/1.4 RF.

۵. Canon EF 85mm f/1.8 USM

مقرون‌به‌صرفه و خوش‌دست، یک لنز کارراه‌انداز و همه‌فن‌حریف!

مشخصات
مانت: Canon EF
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۱/۸
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۳x
اندازه فیلتر: ۵۸ میلی‌متر
ابعاد: ۷۵ در ۷۲ میلی‌متر
وزن: ۴۲۵ گرم

نکات مثبت

  • جمع‌وجور و راحت
  • کیفیت ساخت خوب برای این قیمت

نکات منفی

  • تعداد تیغه‌های دیافراگم ۸ تاست.
  • کیفیت بوکه معمولی است.

راستش بیشتر ما صرفاً عکاس پرتره نیستیم، بنابراین منطقی نیست که مبلغ زیادی را برای «لنز پرتره»ای خرج کنیم که ممکن است زیاد از آن استفاده نکنیم، و در عوض می‌توانیم یک لنز جمع‌وجور و سبک بخریم که بشود آن را در گوشه کیف دوربین قرار داد.

این لنز کانن گزینه‌ی ایده‌آلی از هر دو جنبه است، قیمتی بسیار کمتر از همه لنزهای ۸۵ میلی‌متری کانن دارد و خیلی هم سبک‌تر است، با وزن تنها ۴۲۵ گرم. این لنز که در اصل ۳۰ سال پیش برای دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی ۳۵ میلی‌متری فیلم‌خور تولید شده، امتحان زمان را پس داده و همان‌قدر برای بدنه‌های دیجیتال موفق بوده.

مسیر اپتیکی این لنز نسبتاً ساده است و مشتمل است بر ۹ مؤلفه در ۷ گروه. سیستم فوکوس خودکار ring-type ultrasonic سریع و ساکت است و دارای حالت دستی تمام‌وقت با اتصال صرفاً مکانیکی است. این لنز خوش‌دست است و با گرفتن در دست حس خوش‌ساخت بودن آن را حس می‌کنید، اما همان‌طور که در لنزهای غیر سری L معمول است، این لنز در برابر عوامل آب و هوایی مقاوم نیست و هود لنز را باید جداگانه خریداری کنید.

با توجه به دیافراگم بسته‌تر این لنز، شارپنس عکس‌های دیافراگم باز آن چندان تأثیرگذار نیست اما برای نشان دادن جزئیات زیاد درون چشم‌ها کافی است. انحراف رنگی و دیستورشن کمینه است. کیفیت بوکه در دیافراگم باز بسیار خوب است اما دیافراگم ۸ تیغه‌ی در مقایسه با برخی لنزهای رقیب کاملاً گرد نیست و وقتی دیافراگم را کمی می‌بندید بیشتر تمایل دارد نقاط خارج‌ازفوکوس نور و چیزهای درخشان در این ناحیه را به‌شکل هشت‌ضلعی نشان دهد تا دایره.

۶. Canon EF 85mm f/1.2L USM II

یک ۸۵ میلی‌متری قوی اما گران!

مشخصات
مانت: Canon EF
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۸/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۸
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۹۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱x
اندازه فیلتر: ۷۲ میلی‌متر
ابعاد: ۹۲ در ۸۴ میلی‌متر
وزن: ۱.۰۲۵ گرم

نکات مثبت

  • عمق میدان بسیار باریک
  • کیفیت ساخت خوب

نکات منفی

  • فوکوس خودکار می‌توانست سریع‌تر باشد.
  • کیفیت عکس در دیافراگم f/1.2 عالی نیست.

اگر می‌خواهید که تمام توجه روی چشم‌ها متمرکز شود و حتی باقی چهره‌ی سوژه در منطقه خارج از فوکوس قرار بگیرد، این لنز با عمق میدان بسیار باریکش می‌تواند این کار را برایتان انجام بدهد.

فوکوس خودکار این لنز خیلی کند است، ‌اگرچه در نسخه Mark II بهود یافته. برخلاف بیشتر سیستم‌های فوکوس خودکار ring-type ultrasonic autofocus، رینگ فوکوس دستی در این لنز الکترونیکی است و نه مکانیکی. البته این تصمیم درستی بوده چرا که با چنین عمق میدان باریکی در f/1.2 دقت فوکوس بسیار مهم می‌شود. رینگ فوکوس الکترونیکی دقت بسیار بیشتری را نسبت به اکثریت لنزهای فوکوس خودکار فراهم می‌کند.

کیفیت ساخت این لنز در سطح استاندارد کاملاً حرفه‌ای قرار دارد اما فاقد مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی است، ویژگی‌ای که معمولاً از لنزهای سری L انتظار داریم. این لنز با وزن حدوداً یک کیلوگرمی‌اش کمی سنگین‌تر از لنز کانن EF 85mm f/1.4L IS USM است، اما نسبت به سیگما ۸۵mm f/1.4 DG HSM Art سبک‌تر است.

شارپنس این لنز در زمان عکاسی در دیافراگم باز خیلی معمولی است، حتی در مرکز عکس، اما وقتی دیافراگم کمی بسته‌تر می‌شود و روی f/1.4 و f/1.8 قرار می‌گیرد کیفیتش بهتر می‌شود. انحراف بوکه در هنگام عکاسی با دیافراگم باز کاملاً مشهود است، در کرانه‌های چیزهای فوکوس‌شده در مقابل نواحی خارج‌ازفوکوس.

۷. Samyang AF 85mm f/1.4 EF

یک لنز فوکوس خودکار سامیانگ خوب و کمیاب برای تک‌لنزانعکاسی‌های کانن، با این که شاید شارپ‌ترین عملکرد را نداشته باشد.

مشخصات
مانت: Canon EF، Nikon F، Sony E
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۹ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱x
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۸ در ۷۲ میلی‌متر
وزن: ۴۸۵ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب
  • شارپنس خوب در مرکز عکس

نکات منفی

  • شارپنس نه‌چندان خوب در گوشه‌های عکس
  • انحراف رنگی قابل ملاحظه

این یکی از دو لنز فوکوس خودکار سامیانگ برای تک‌لنزانعکاسی‌های کانن است. این لنز کیفیت ساخت خوب و محکمی دارد و مقاوم در برابر آب و هوا است. این لنز نسبتاً کوتاه و سبک است، با وزن ۴۸۵ گرم، که چندان از کانن EF 85mm f/1.8 USM سنگین‌تر نیست و اندازه‌ی مشابهی دارد.

این لنز مجهز به فوکوس خودکار همچون لنز فوکوس دستی سامیانگ برای دوربین‌های سری R کانن، شامل یک مؤلفه‌ی aspherical هیبریدی و روکش Ultra Multi است. به هر حال، در این لنز نیازی به رینگ کنترل دیافراگم وجود ندارد چرا که امکان ارتباط کامل الکترونیکی برای تنظیم دیافراگم از داخل دوربین فراهم است.

سیستم فوکوس خودکار Dual LSM به سیستم خطی stepping motors استفاده‌شده در تعدادی از لنزهای اخیر کانن شباهت دارد. همچنین، فوکوس دستی روی فوکوس خودکار به‌لطف رینگ کنترل الکترونیکی فراهم است.

فوکوس خودکار این لنز در آزمایش‌های ما سریع و قابل‌اطمینان بود. فوکوس دستی نیز نرم و دقیق بود. شارپنس در مرکز عکس در f/1.4 کمی ناجور است اما در f/2 بهتر می‌شود. به هر حال، کیفیت شارپنس در گوشه‌های عکس بد می‌شود. البته این مشکل برای یک لنز پرتره شاید چندان مهم نباشد. بوکه در دیافراگم باز کیفیت خوبی دارد، و با کمی بستن دیافراگم به‌لطف ۹ تیغه‌ی دیافراگم خوب و گرد باقی می‌ماند.

بخش دوم: دوربین‌های نیکون

۱. Nikon Z 85mm f/1.8 S

دارندگان دوربین‌های Z نیکون با این لنز ۸۵ میلی‌متری شگفت‌انگیز خوش به حال‌شان است!

مشخصات
مانت: Nikon Z
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۲/۸
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۴x
اندازه فیلتر: ۶۷ میلی‌متر
ابعاد: ۷۵ در ۹۹ میلی‌متر
وزن: ۴۷۰ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس چشمگیر
  • کیفیت بوکه فوق‌العاده

نکات منفی

  • فقط برای دوربین‌های نیکون Z تولید شده.
  • دیافراگمش چندان باز نیست.

این لنز با دیافراگم نه‌چندان باز f/1.8، امکان داشتن کیفیتی عالی در اندازه‌ای جمع‌وجور و سبک که با بدنه‌های دوربین‌های بدون آینه سری Z متعادل است را فراهم کرده. البته، در لنزهای ۸۵ میلی‌متری دیافراگم سریع‌تر معمولاً ارجح‌تر هستند، بنابراین این لنز باید چیزی برای اثبات خود داشته باشد.

اپتیک این لنز شامل مؤلفه‌های ED و روکش‌های کریستال نانو است. در این لنز خبری از مؤلفه‌های aspherical نیست، اما این می‌تواند مزیتی برای بوکه باشد. کیفیت ساخت خوب این لنز مقاومت در برابر آب و هوا هم در بر می‌گیرد، و فوکوس خودکار از یکstepping motor سریع و در عین حال کمابیش بی‌صدا برخوردار است. رینگ بزرگ و الکترونیکی امکان فوکوس دستی دقیق را فراهم می‌کند.

از نظر کیفیت عکس، شارپنس و کنتراست در کل سطح عکس عالی است، حتی در دیافراگم باز. علاوه بر این، بوکه کاملاً زیباتر و نرم‌تر از لنز نیکون AF-S 85mm f/1.4G است، با نقاط فوکوس‌نشده‌ی گردتر. مقاومت این لنز در برابر گوستینگ و فلر نیز بسیار خوب است.

۲. Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

بهترین لنز ۸۵ میلی‌متری برای دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی نیکون، یک هیولای واقعی!

مشخصات
مانت: Nikon F، Canon EF، Sony E و Leica L
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۸۶ میلی‌متر
ابعاد: ۹۵ در ۱۲۶ میلی‌متر
وزن: ۱.۱۳۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر عالی
  • فوکوس خودکار سریع و دقیق

نکات منفی

  • نداشتن لرزشگیر
  • اندازه و وزن نسبتاً زیاد

وزن ۱.۱۳۰ گرمی این لنز برای یک لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.4 نسبتاً زیاد است. همچون سایر لنزهای سیگما سری Art، این لنز با هدف دستیابی به کیفیت تصویر عالی ساخته شده که به اندازه و وزن آن اضافه کرده.

مسیر اُپتیکی پیچیده‌ی این لنز مشتمل ببر ۱۴ مؤلفه است، از جمله یک مؤلفه‌ی aspherical در عقب و دو مؤلفه‌ی SLD. فوکوس خودکار بر اساس سیستم التراسونیک رینگ‌تایپ است که هم سریع است و هم دقیق. لنزهای سری Art سیگما معمولاً کیفیت ساخت خوبی دارند اما در این یکی حتی مقاومت در برابر آب و هوا نیز اضافه شده است.

به هر حال، این لنز فاقد لرزشگیر اپتیکی است. کیفیت تصویر در تمام سطح عکس فوق‌العاده است، حتی در مواقع عکاسی با دیافراگم باز. بوکه‌ی این لنز به‌لطف دیافراگم ۹ تیغه‌ای و گردش زیبا و نرم است و نشانه‌های کمی از جلوه‌ی موسوم به «حلقه پیازی» درآن دیده می‌شود.

۳. Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art

یک لنز زیبا و «استاد بوکه» واقعی، با وجود اندازه و وزن زیادش

مشخصات
مانت: Nikon F، Canon EF، Sony E و Leica L
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۱ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۱۰۵ میلی‌متر
ابعاد: ۱۱۶ در ۱۳۲ میلی‌متر
وزن: ۱.۶۴۵ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بی‌نظیر
  • بوکه فوق‌العاده نرم

نکات منفی

  • بزرگتر و سنگین‌تر از تمامی رقبا
  • نسبتاً گران

لنز سیگما ۸۵mm f/1.4 DG HSM Art به‌خودی‌خود بزرگ بود، اما این لنز ۱۰۵ میلی‌متری دیگر واقعاً غول‌پیکر است. این لنز که به «استاد بوکه» معروف است، فاصله کانونی بلندتر و ساختار بسیار بزرگتری دارد. ویژگی‌های جالب دیگر این لنز عبارت اند از دهانه فیلتر ۱۰۵ میلی‌متری به‌دلیل قطر زیاد مؤلفه‌های اُپتیکی جلویی لنز، و اتصال پایه در آن برای تراز نگه داشتن این لنز ۱.۶ کیلوگرمی روی دوربین.

این لنز مؤلفه‌های اُپتیکی ممتازی در خود دارد، از جمله سه مؤلفه FLD، دو مؤلفه SLD و یک مؤلفه aspherical. تنظیمات تیونینگ و به‌روزرسانی‌ها از طریق داک USB اختیاری سیگما در دسترس هستند. اما این لنز مقاوم در برابر آب و هوا نیست.

این لنز از نظر بوکه رقیبی ندارد! بوکه‌ها فوق‌العاده نرم هستند. انحراف‌های رنگی نیز در آن به‌خوبی کنترل شده و در شارپنس چندان کمبودی مشاهده نمی‌شود، اگر چه رقیب این لنز، نیکون AF-S 105mm f/1.4E ED از نظر شارپنس مرکز عکس کمی بهتر است. همچنین ممکن است کار کردن با عمق میدان بسیار کم با این لنز برای شما دشوار باشد و اندازه خیلی بزرگ آن برای کار پرتره کمی ترسناک!

۴. Nikon AF-S 85mm f/1.8G

کوچک، سبک و نسبتاً ارزان—این پرایم ۸۵ میلی‌متری ارزش بالایی دارد!

مشخصات
مانت: Nikon F
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۹
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۶۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۰ در ۷۳ میلی‌متر
وزن: ۳۵۰ گرم

نکات مثبت

  • خیلی کوچک و سبک
  • شارپنس و بوکه خوب

نکات منفی

  • دیافراگم نسبتاً بسته
  • تنها ۷ تیغه دیافراگم دارد.

جذابیت اصلی این لنز کوچک بودنش است. این لنز با اندازه جمع‌وجور و وزن سبکش مناسب این است که آن را در گوشه کیف دوربین‌تان بگذارید و هر وقت لازمش داشتید بیرونش بیاورید. قیمت این لنز نیز برای یک لنز برند نیکون نسبتاً ارزان است و از نظر قیمت بیشتر رقیب‌ها را کنار می‌زند. با این حال، این لنز یک مسیر اپتیکی کیفیت بالا بر اساس ۹ مؤلفه دارد که فاقد مؤلفه‌های aspherical و ED است.

کیفیت ساخت این لنز خوب است و با درزگیر لاستیکی در برابر عوامل آب و هوایی مقاوم و به سیستم سریع فوکوس خودکار التراسونیک مجهز است. به هر حال، این لنز تنها ۷ تیغه دیافراگم دارد در حالی که معمولاً از یک پرایم ۸۵ میلی‌متری انتظار ۹ تیغه دیافراگم را داریم. با این حال بوکه به‌شکل چشمگیری نرم است و نقاط نوری با بستن دیافراگم نسبتاً گرد باقی می‌مانند.

این نیکون کوچک نسبت به وزنش شارپنس واقعاً خوبی دارد، حتی در بازترین دیافراگم. هر دو نوع انحراف رنگی کمینه هستند، که البته دیافراگم بسته‌تر به این امر کمک کرده. البته کمی دیستورشن pincushion در این لنز مشاهده می‌شود، اما در کار پرتره این نوع دیستورشن مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

۵. Nikon AF-S 105mm f/1.4E ED

این لنز شاید حکمران بوکه نباشد، اما همچنان یک پرایم عالی است!

مشخصات
مانت: Nikon F
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۹
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۱ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۳x
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۹۵ در ۱۰۶ میلی‌متر
وزن: ۹۸۵ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس فوق‌العاده
  • عمق میدان کم

نکات منفی

  • بوکه کمی از سیگما ۱۰۵ میلی‌متری ضعیف‌تر است.
  • گران

این لنز که در مقایسه با لنز سیگما ۱۰۵ میل‌متری f/1.4 DG HSM Art کوچکتر است و دو سوم وزن آن را دارد، فاصله کانونی و دیافراگم قابل توجهی ارائه می‌دهد. این لنز برای کار روی دست راحت‌تر است اما قیمتش را سخت می‌توان هضم کرد! شیشه‌های ممتاز این لنز مشتمل اند بر مؤلفه‌های ED و روکش کریستال نانو نیکون.

همچون لنز سیگما ۱۰۵ میلی‌متری با این لنز در f/1.4 می‌توانید به عمق میدان بسیار باریکی دست پیدا کنید. در زمینه پرتره، شما می‌توانید تنها یک چشم را شارپ نگه دارید طوری که حتی مژه‌ها مات شوند. برای دقت در فوکوس بهتر است از سه‌پایه استفاده کنید. از این نظر سیگما با پایه‌اش تعادل بهتری دارد.

میزان شارپنس در سرتاسر عکس خیلی شبیه به سیگما ۱۰۵ میلی‌متری است. و مجدداً، بوکه در این لنز زیباست اما سیگما کمی نرم‌تر است و نیکون کمی انحراف رنگی بیشتری دارد.

۶. Nikon AF-S 85mm f/1.4G

یک لنز خوب، اما نه خیلی بهتر از نیکون ۸۵ میلی‌متری f/1.8 و بسیار گران‌تر از آن

مشخصات
مانت: Nikon F
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۰/۹
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۷ در ۸۴ میلی‌متر
وزن: ۵۹۵ گرم

نکات مثبت

  • نسبتاً کوچک و سبک
  • دیافراگم باز

نکات منفی

  • بیش از حد گران برای این کارایی
  • شارپنس معمولی در دیافراگم باز

این لنز نیکون بسیار کوچکتر است و تنها حدود نصف وزن رقیبش سیگما ۸۵ میلی‌متری f/1.4 را دارد، اما بسیار گران است. طبیعی است که با خرید این لنز حس کنید پول زیادی خرج کرده‌اید.

مسیر اپتیکی این لنز مشتمل بر ۱۰ مؤلفه است، در حالی که در سیگما ۱۴ مؤلفه داریم و مؤلفه‌های جلویی قطر بسیار کوچکتری دارند. در مقایسه با لنز نیکون ۸۵ میلی‌متری f/1.8 این لنز نه مؤلفه‌های aspherical دارد و نه مؤلفه‌های ED.

اما ویژگی مثبت این لنز اندازه کوچک و وزن نسبتاً کمش است که کار با آن را راحت می‌کند. فوکوس خودکار سریع و ساکت است و مانت لنز دارای درزگیر مقاوم در برابر آب و هواست. همچنین روکش کریستال نانو گوستینگ و فلر را به کمترین حد می‌رساند.

در عکاسی با دیافراگم باز، شارپنس بیشتر از اکثر لنزهای f/1.4 دیگر کاهش می‌یابد و بوکه می‌توانست بیشتر از این نرم باشد. حداقل، با کمی بستن دیافراگم کاهش کیفیت کمتری را مشاهده خواهید کرد.

۷. Samyang AF 85mm f/1.4 F

شاید کیفیت اپتیکی درخشانی نداشته باشد اما همچنان می‌توان با آن پرتره‌ها زیبایی را خلق کرد.

مشخصات
مانت: Nikon F، Canon EF، Sony E
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۹ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱x
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۸ در ۷۵ میلی‌متر
وزن: ۴۸۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب و محکم
  • قیمت نسبتاً خوب

نکات منفی

  • شارپنس در گوشه‌های تصویر عالی نیست.
  • انحراف رنگی قابل توجه

سامیانگ تولیدکننده کره‌ای لنز به‌خاطر لنزهای فوکوس دستی‌اش معروف است و تنها دو لنز مجهز به فوکوس خودکار برای دوربین‌های نیکون ساخته، لنز دیگر AF 14mm f/2.8 F است. کیفیت ساخت این لنز خوب و محکم است و مقاوم در برابر آب و هوا. این لنز همچنین برای یک لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.4 کوچک و سبک است و چندان بزرگتر و سنگین‌تر از نیکون f/1.8 نیست.

مسیر اپتیکی این لنز مشتمل بر یک مؤلفه aspherical هیبریدی و روکش Ultra Multi است و فوکوس خودکار با سیستم سریع و قابل اطمینان Dual LSM کار می‌کند. رینگ الکترونیکی به فوکوس دستی کمک کرده و فوکوس دستی نرم‌تر و دقیق‌تری را مهیا می‌کند.

شارپنس مرکز عکس در f/1.4 عالی نیست اما در f/2 به‌شکل قابل توجهی بهبود می‌یابد. به هر حال، شارپنس در گوشه‌های عکس خوب نیست و می‌توان انحراف رنگی قابل توجهی را در آنجا مشاهده کرد. بوکه در دیافراگم باز بسیار نرم است و به‌لطف روزنه‌ی ۹ تیغه‌ای گرد با کمی بستن دیافراگم هم خوب باقی می‌ماند.

بخش سوم: دوربین‌های سونی

۱. Sony FE 85mm f/1.8

کوچک، سبک، اما بسیار قوی—بهترین ۸۵ میلی‌متری برای سری دوربین‌های A7 و A9

مشخصات
مانت: Sony E
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۳x
اندازه فیلتر: ۶۷ میلی‌متر
ابعاد: ۷۸ در ۸۲ میلی‌متر
وزن: ۳۷۱ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس و بوکه فوق‌العاده
  • سبک و جمع‌وجور
  • مقرون‌به‌صرفه

نکات منفی

  • دیافراگم بسته‌تر

این لنز دارای ظاهر و حسی مشابه با لنزهای ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری f/1.8 سونی است. این لنز مسلماً برای یک لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.8 ارزان نیست اما تقریباً یک‌سوم لنز f/1.4 سونی قیمت دارد و اندازه و وزنش با بدنه‌های بدون آینه‌ی E مانت سونی تطابق بیشتری دارد.

در طراحی مینیمال این لنز، نه خبری از رینگ دیافراگم است و نه مقیاس اندازه‌گیری فاصله فوکوس، اما سوئیچ فوکوس خودکار و فوکوس دستی و دکمه قفل فوکوس دارد. فوکوس خودکار از یک موتور stepping خطی سریع و تقریباً بی‌صدا بهره می‌برد و با رینگ فوکوس دستی الکترونیکی می‌توان به‌دقت فوکوس کرد. این لنز خوش‌ساخت و در برابر آب و هوا مقاوم است و مسیر اپتیکی‌اش شامل یک مؤلفه‌ی ED و دیافراگم گرد ۹ تیغه‌ای می‌شود.

شارپنس در ناحیه مرکزی عکس فوق‌العاده است، حتی در دیافراگم باز. بوکه نیز چشمگیر است و حتی با کمی بستن دیافراگم هم نرم و ابریشمی باقی می‌ماند.

اندازه کوچک و وزن سبک این لنز کار با آن را بسیار لذت‌بخش می‌کند و بسیار با بدنه‌های سری A7 و A9 متعادل و جور است. به هر حال، لنز سیگما ۸۵ میلی‌متری f/1.4 DG HSM Art با دیافراگم بازترش می‌تواند دو سوم استاپ بیشتر به شما نور بدهد.

۲. Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

گزینه‌ای گران‌تر نسبت به سونی ۸۵ میلی‌متری f/1.8، اما اگر کمترین عمق میدان را می‌خواهید به قیمتش می‌ارزد!

مشخصات
مانت: Sony E، Canon EF، Nikon F و Leica L
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Ultrasonic (ring-type)
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۸۶ میلی‌متر
ابعاد: ۹۵ در ۱۲۶ میلی‌متر
وزن: ۱.۱۳۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر عالی
  • کیفت ساخت عالی

نکات منفی

  • نداشتن لرزشگیر
  • گران‌تر از لنز سونی ۸۵ میلی‌متری f/1.8

این لنز با وزن بیش از یک کیلویی‌اش سنگین و به‌همان اندازه بزرگ است. اما به‌لطف مسیر اپتیکی ۱۴ مؤلفه‌ای‌اش که شامل یک مؤلفه aspherical و دو مؤلفه SLD می‌شود، کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را به شما خواهد داد.

شارپنس در سرتاسر سطح عکس با این لنز فوق‌العاده است و دیافراگم ۹ تیغه‌ای به داشتن بوکه بسیار نرم کمک می‌کند. انحراف رنگی کمینه است و در یافتن کوچکترین اثری از دیستورشن به زحمت خواهید افتاد!

اگر اندازه و وزن زیاد لنز زیاد برایتان مهم نیست، هیچ لنزی برای مانت فول فریم نمی‌تواند با کیفیت تصویر و ارزش بالای این لنز رقابت کند.

۳. Tokina atx-m 85mm f/1.8 FE

با بوکه‌ای زیبا، نرم و رویایی!

مشخصات
مانت: Sony E
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۰/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: دارد
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲۵x
اندازه فیلتر: ۷۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۰ در ۹۳ میلی‌متر
وزن: ۶۴۵ گرم

نکات مثبت

  • بوکه زیبا
  • شارپنس مرکزی فوق‌العاده
  • سیستم فوکوس خودکار تقریباً بی‌صدا

نکات منفی

  • مقاوم در برابر آب و هوا نیست.

با این که این لنز توکینا تنها با بیشینه دیافراگم f/1.8 عرضه شده، اما قادر است بوکه‌ای زیبا برایتان به ارمغان بیاورد. در واقع، باید بگوییم که کیفیت بوکه در این لنز در مقایسه با بسیاری از ۸۵ میلی‌متری‌های f/1.4 (که گران‌تر نیز هستند) بیشتر است.

این لنز همچنین با شارپنس فوق‌العاده در ناحیه مرکزی عکس می‌تواند جزئیات خوبی ارائه دهد. البته نداشتن درزگیر و مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی ناامیدکننده است، اما با این حال این لنز حس خوش‌ساختی و محکم بودن را منتقل می‌کند. ترکیب این لنز با یکی از بدنه‌های E مانت جدیدتر سونی که از فناوری لرزشگیر سنسور-شیفت پشتیبانی می‌کنند می‌تواند یک ست پرتره عالی را شکل دهد.

بخش چهارم: دوربین‌های فوجی‌فیلم

Fujifilm XF56mm f/1.2 R APD

انتخاب شماره یک برای پرتره در دوربین‌های سری X فوجی!

مشخصات
مانت: Fuji X-mount
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۱/۸
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۷ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۰۹x
اندازه فیلتر: ۶۲ میلی‌متر
ابعاد: ۷۳ در ۷۰ میلی‌متر
وزن: ۴۰۵ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس فوق‌العاده
  • بیشینه دیافراگم بسیار باز

نکات منفی

  • فیلتر Apodization مقداری از نور را سد می‌کند.
  • بوکه هنوز هم چندان چشمگیر نیست.

این لنز با فاصله کانونی معادل ۸۴ میلی‌متری امکان کار در فاصله طبیعی برای پرتره با دوربین‌های APS-C سری X فوجی‌فیلم را مهیا می‌کند. به هر حال، دستیابی به عمق میدان کم با این دوربین‌ها یک چالش است. نسخه پایه این لنز که در حدود ۹۰۰ دلار قیمت دارد، با دیافراگم f/1.2 در پی حل این مشکل برآمده.

اما ما خرید نسخه‌ی پیشرفته‌تر «APD» را پیشنهاد می‌کنیم، چرا که با افزودن یک فیلتر «apodization» از این هم فراتر می‌رود. این فیلتر اساساً نوعی فیلتر غلظت خنثی تدریجی است که هر چه به سمت پیرامون دایره‌ی تصویر می‌رود تاریک‌تر می‌شود. این فیلتر به داشتن «دایره‌های بوکه» نرم در نقاط روشن ناحیه‌ی فوکوس‌نشده‌ی عکس کمک کرده و لبه‌های زمخت آنها را نرم می‌کند.

شارپنس این لنز در دیافراگم باز بسیار خوب است، جایی که فیلتر apodizationبیشترین تأثیرگذاری‌اش را دارد، اما این فیلتر میزان نور عبور کرده از میان لنز را کاهش می‌دهد و عملاً دیافراگم از f/1.2 به f/1.7 می‌رسد. بوکه برای یک لنز ۵۶ میلی‌متری نرم به‌حساب می‌آید، اما در کل کیفیت نواحی فوکوس‌شده و فوکوس‌نشده در عکس بهتر از یک لنز معمولی‌تر روی بدنه فول‌فریم نیست.

بخش پنجم: دوربین‌های پنتاکس

HD PENTAX-D FA 85mm f/1.4ED SDM AW

این لنز برای کاربران دوربین‌های پنتاکس استاندارد جدیدی را تعریف می‌کند!

مشخصات
مانت: Pentax K-mount
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۲/۱۰
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
فوکوس خودکار: Hypersonic motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۲x
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۱۲۳.۵ در ۹۵ میلی‌متر
وزن: ۱.۲۵۵ گرم

نکات مثبت

  • بوکه زیبا
  • شارپنس بالا

نکات منفی

  • بزرگ و سنگین
  • گران

از آنجایی که پنتاکس با عزمی راسخ همچنان به تولید دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی ادامه می‌دهد و ظاهراً علاقه‌ای به تولید دوربین‌های بدون آینه در آینده ندارد، پس بهتر است چند لنز خوب برای جار زدن داشته باشد! خوشبختانه، پنتاکس این کار را به لنز پرتره قوی HD PENTAX-D FA* 85mm f/1.4ED SDM AW انجام داده. اگر با یک دوربین فول‌فریم DSLR پنتاکس مثل K-1 عکاسی می‌کنید، این بهترین لنز برای عکاسی پرتره است.

اگر بخواهیم این لنز را با لنزهای همتای رقبای بزرگترش مقایسه کنیم، باید بگوییم که این لنز گران است، اما عملکرد شگفت‌انگیزی دارد. این لنز با بیشینه دیافراگم f/1.4، دارای یک مؤلفه‌ی نامتداول مقعر در جلو است و سه مؤلفه Super ED و یک مؤلفه aspherical برای از بین بردن انحراف‌های رنگی دارد.

علاوه بر این‌ها، پنتاکس این لنز را با هدف کاهش حداکثری دیستورشن در فاصله فوکوس ۴ متری طراحی کرده است. این ویژگی لنز پنتاکس را به گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی پرتره تبدیل می‌کند. این لنز مسلماً لنزی بزرگ و سنگین است، اما به کیفیت عالی‌اش برای پرتره می‌ارزد.

بخش ششم: دوربین‌های میکرو چهار سوم

Olympus 45mm f/1.8 M.ZUIKO Digital

طراحی جمع‌وجور این لنز آن را بسیار با بدنه‌های میکرو چهار سوم جور کرده، اما بهترین بوکه را از آن نخواهید!

مشخصات
مانت: Micro Four Thirds
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۸
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
فوکوس خودکار: Stepping motor
لرزشگیر: ندارد
حداقل فاصله فوکوس: ۰.۵ متر
حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱x
اندازه فیلتر: ۳۷ میلی‌متر
ابعاد: ۵۶ در ۴۶ میلی‌متر
وزن: ۱۱۶ گرم

نکات مثبت

  • کوچک و سبک
  • شارپنس فوق‌العاده

نکات منفی

  • بوکه نه‌چندان نرم
  • دستیابی به عمق میدان کم با این لنز دشوار است.

به‌لطف ضریب برش ۲ برابری سیستم‌های میکرو چهار سوم، فاصله کانونی معادل این لنز روی دوربین‌های میکرو چهار سوم برابر با ۹۰ میلی‌متر می‌شود، که شروع خوبی است. این لنز که مناسب دوربین‌های الیمپوس، پاناسونیک و بلک‌مجیک است، مجهز به دیافراگم سریع f/1.8 است اما دستیابی به عمق میدان کم با آن سخت است.

اندازه کوچک و وزن کم این لنز آن را به یک لنز پرتره فوق‌العاده قابل حمل تبدیل می‌کند. فوکوس خودکار این لنز به موتور فوق‌العاده ساکت stepping مجهز است و امکان فوکوس دستی بسیار دقیق از طریق رینگ فوکوس «fly by wire» مهیاست.

شارپنس این لنز در تمامی سطح عکس خوب باقی می‌ماند، حتی در دیافراگم باز و تنها در منتهی‌الیه لبه‌ها و گوشه‌های عکس از شارپنس کم می‌شود. به هر حال، بوکه به نرمی چیزی که می‌توانست باشد نیست، و با کمی بستن دیافراگم نقاط فوکوس‌نشده‌ی نور شکل هفت‌ضلعی مشخصی به خود می‌گیرند، به‌علت دیافراگم هفت تیغه‌ای این لنز. با این که لنز الیمپوس ۴۵ میلی‌متری f/1.2 پرو عملکرد بهتری دارد، اما قیمتش تقریباً چهار برابر این لنز است.

نوشته بهترین لنزها برای عکاسی پرتره در سال ۲۰۲۲ اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.

نویسنده پست: pixlove

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *