شما هم مطمئنا شنیده‌اید، قابلیت سی برابر زوم اپتیکال، یا قابلیت ده برابر زوم دیجیتال، یا هر دو باهم ، ۳۰ برابر زوم اپتیکال و ده برابر زوم دیجیتال در کنار هم در یک دوربین قراره داده شده‌اند. شاید از خود بپرسید خب این دو زوم چه فرقی با یکدیگر دارند؟ چرا این یکی گران‌تر است و آن‌یکی ارزان‌تر عرضه می‌شود؟ با ما همراه باشید تا سوال‌هایتان را پاسخ دهیم.

در فارنت مقالاتی مفصل در مورد عکاسی برای‌تان منتشر کردیم. از عکاسی با موبایل گرفته تا خیزش دوربین‌های بدون آینه و بسیاری دیگر مطالب که به نظرمان مفید بودند. حال سعی داریم سوالی که همه شما ممکن است در هنگام خرید دوربین داشته باشید را پاسخ دهیم، تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال چیست و کدام بهتر است؟

زوم اپتیکال یا بهتر بگوییم بزرگنمایی اپتیکال عنوانی است که به زوم مکانیکی لنز دوربین شما اشاره دارد. زوم اپتیکال یعنی قدرت لنز دوربین شما برای بزرگ‌تر شدن به صورت مکانیکی، هنگامی که لنز دوربین شما حرکت می‌کند و فاصله کانونی خود را تغییر می‌دهد پروسه زوم اپتیکال را انجام داده است و برخلاف زوم دیجیتال شما تنها باید به همین عنصر در خرید دوربین توجه کنید. زوم دیجیتال به بزرگنمایی اشاره دارد که از طریق نرم‌افزار صورت می‌گیرد و دوربین شما بسته به شرکت سازنده و سیستمی که از آن استفاده می‌کند عکس را کراپ می‌کند و به نوعی آن را بزرگ‌تر از حد عادی نشان می‌دهد. زوم دیجیتال بیشتر برای کاربران دوربین‌های کامپکت مورد استفاده است و در صنعت دوربین‌های DSLR و بدون آینه اساسا معنا، مفهوم و استفاده‌ی خاصی ندارد.

بدین ترتیب زوم دیجیتال یک اصطلاح اشتباه است. این تکنولوژی اجازه بزرگنمایی فیزیکی به شما نخواهد داد. این قابلیت یک قسمت از قابی را که شما ثبت کرده‌اید را بزرگ‌تر می‌کند، شبیه قابلیت کراپ که برنامه‌های ادیت عکس در اختیار شما قرار می‌دهند. اساسا عکاسان حرفه‌ای هیچ‌گاه از این قابلیت استفاده نمی‌کنند و حتی اسم این قابلیت را به زبان نمی‌آورند، چون هنگامی که شما عکس را بزرگ‌تر می‌کنید پیکسل‌های تصویر را نیز بزرگ‌تر می‌کنید، پس باید دقت کنید به مقداری عکس را بزرگ کنید که نویز و پیکسل در کار شما بیش از اندازه دیده نشود.


نویسنده پست: pixlove

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *