Aubrey Powell. عکس کاور آلبوم Wish You Were Here گروه Pink Floyd، ۱۹۷۵

دو مرد در محوطه استودیو وارنر برادرز در حال دست دادن با هم و جوش دادن یک معامله هستند. همه چیز عادی است، الا یک چیز: یکی از آنها دارد می‌سوزد!

اوبری پاول عکاس این عکس تعریف می‌کند: «بیشتر عکس‌های کاور آلبوم‌های پینک‌فلوید را استورم تُرجِسن و من تهیه کرده‌ایم. یک روز از ما دعوت شد برای گوش دادن به قطعات جدید این گروه به استودیو اَبی‌رُد بیاییم. ترانه‌ها بیشتر درباره فقدان و دلتنگی بودند، و عنوان آلبوم «Wish You Were Here»، اشاره‌ای بود به فقدان سید بَرِت که چند سال پیش به‌علت مسائل مربوط به LSD گروه را ترک کرد. روی سخن آنها همچنین به مدیران شرکت ضبط موسیقی بود که خواننده‌ها را به‌دید ماشین‌های پول‌سازی می‌دیدند و فقط پشت سر هم از آنها آهنگ‌های هیت و پرفروش می‌خواستند.

یک شب تا دیروقت با دوست‌مان جرج هاردی به گفت‌وگو نشستیم. ایده‌هایمان را به هم می‌گفتیم. استورم گفت: ««Have a Cigar» [عنوان سومین قطعه آلبوم] درباره‌ی ریاکاری در تجارت موسیقی است. چطور است عکسی از دو بیزینس‌من داشته باشیم که یکی از آنها موقع معامله در حال سوختن است؟» همه این ایده را دوست داشتیم، و بعد از استورم پرسیدم: «حالا چطور این کار را انجام بدهیم؟» و او جواب داد: «با آتش زدن یک نفر!»»

برای عکسی که قرار است ۱۵ سال پیش از انتشار اولین نسخه فتوشاپ گرفته شود، و برای گروهی که از انجام کارهای دیوانه‌وار برای تصویر کردن موسیقی‌اش باکی ندارد، چنین جوابی منطقی به نظر می‌رسد!

پاول دنبال یک بدل‌کار گشت و خواسته‌اش را با او مطرح کرد. رونی راندل بدل‌کار در جواب به او گفت: «این که کسی موقع آتش گرفتن بایستد خیلی خطرناک است. معمولاً، شما یا در حال دویدن هستید و آتش به پشت‌تان زبانه می‌کشد یا در حال افتادن که آتش به‌سمت بالا می‌رود، یا این که می‌توانید همیشه زاویه دوربین را طوری تنظیم کنید که فرد بدل‌کار نزدیک‌تر به آتش به نظر برسد، اما ثابت ایستادن و آتش گرفتن…؟» او نسبت به انجام این کار خیلی بی‌میل بود، اما در نهایت پیشنهاد پاول را پذیرفت.

‌‌

در فضای استودیو وارنر برادرز در شهر بربنک کالیفرنیا، پاول به‌همراه تیمش برای گرفتن این عکس آماده می‌شوند. فرآیند آتش زدن رونی و عکاسی از او ۱۴ بار تکرار می‌شود. و در مرتبه ۱۵ام، باد شدیدی شروع به وزیدن می‌کند و زبانه‌های آتش به‌سمت صورت رونی می‌رود: «او خودش را روی زمین انداخت و کل تیم شروع کردند به انداختن پتو روی او. و رونی گفت: «همین! این دیگه آخری بود!»»

به هر حال، تلاش پانزدهم همان عکسی را به پاول داد که می‌خواست: ماندگارترین اثر دوران کاری او و یکی از معروف‌ترین عکس‌های پینک فلوید و تاریخ موسیقی—به بهای سوختن یک ابرو و مقداری سبیل رونی!

در سلسله مطالب «داستان یک عکس» با هم تأثیرگذارترین و معروف‌ترین عکس‌های جهان را مرور کرده و با داستان پشت هر یک آشنا می‌شویم. باقی داستان‌ها را در اینجا بخوانید.

نوشته داستان یک عکس: معامله سوختن! اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.

نویسنده پست: pixlove

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *