نمایشگاه عکس «بدایع الزمان»؛ عکس‌هایی از پدیدارهای مدرن در عصر قاجار، روز چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر گشایش می‌یابد.

نمایشگاه «بدایع الزمان» حاصل پژوهش محمدرضا طهماسب‌پور؛ پژوهشگر تاریخ عکاسی ایران است و برای نخستین بار در ایران به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه ۸۰ قطعه عکس از معماری‌، طب، حمل و نقل، تکنولوژی‌های تازه نظامی، تلگراف، صنعت چاپ، پرورش گیاهان و گل‌های جدید، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی و تمرین‌های نظامی و …. برای مخاطبان نمایش داده می‌شود.

در متن ورودی نمایشگاه آمده است: « … آنچه این نمایشگاه بر ‌پایه آن شکل گرفته، بکارگیری پدیده جدید عکاسی و کارکرد اَسنادی آن در ثبت رویدادهای تازه و نو در همان زمان(عصر قاجار) است. پدیده‌ای که ناصرالدین‌شاه با آگاهی از کارکرد‌های آن و تأکید بر بکارگیری آن، بسیاری از رویدادها و رُخدادهای زمانه‌اش را جاودانه کرد. رویکرد این نمایشگاه، ارا‌ئه تازه‌های دنیای جدید و در میانه سّده نوزدهم و همچنین بنیان‌های تازه‌ای است که برخی از آن‌ها از گسترش روابط سیاسی و فرهنگی با اروپای پس از انقلاب صنعتی شکل گرفته یا تکوین پیدا کرده است.»

بازدید از این نمایشگاه برای علاقه‌مندان به تاریخ عکاسی، جامعه‌شناسی، تاریخ دوره قاجار، هنر و …. فرصت مناسبی است. «امید خاکباز» طراح پوستر نمایشگاه بدایع الزمان است.

بازدید از نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر و پنج‌شنبه ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهربه نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرید.

نوشته «بدایع الزمان»؛ نمایشگاه عکس از پدیدارهای مدرن در عصر قاجار اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.

نویسنده پست: pixlove

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *